O Muzeum Powstań Śląskich
Standardy Ochrony Małoletnich
Zarządzeniem Dyrektora nr 7/2024 z dniem 1 lipca 2024 r. wprowadza się w Muzeum Powstań Śląskich Standardy Ochrony Małoletnich, stanowiące załącznik do niniejszego zarządzenia.
Standardy Ochrony Małoletnich w Muzeum Powstań Śląskich
Wstęp
Każde dziecko jest podmiotem niezbywalnych praw, w tym prawa do ochrony godności. Każde dziecko należy traktować z szacunkiem oraz należytą uwagą i troską o jego dobro. Nadrzędną wartością Muzeum Powstań Śląskich w Świętochłowicach jest zapewnienie dzieciom harmonijnych warunków rozwoju, wolnych od wszelkich form przemocy, krzywdzenia i zaniedbywania. Wszelkie działania podejmowane przez pracowników Muzeum Powstań Śląskich w Świętochłowicach są podporządkowane dobru i bezpieczeństwu dzieci. Wszyscy pracownicy, współpracownicy, praktykanci i wolontariusze są zobowiązani do przestrzegania zasad określonych w niniejszych Standardach.
W Muzeum Powstań Śląskich w Świętochłowicach standardy ochrony małoletnich są powszechnie dostępne i na jego terenie w ogólnodostępnym miejscu udostępnione zostały informacje na temat możliwości uzyskania pomocy oraz numery bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży.
Rozdział I
Podstawowe terminy i definicje
§1
W dokumencie stosuje się terminy i definicje o znaczeniu :
- Dane osobowe dziecka - każda informacja umożliwiająca identyfikację dziecka.
- Dziecko - małoletni, od urodzenia do 18 roku życia, który korzysta z oferty Muzeum Powstań Śląskich w Świętochłowicach, zwanego dalej MPŚ.
- Standardy należy przez to rozumieć Standardy Ochrony Małoletnich w Muzeum Powstań Śląskich
w Świętochłowicach obowiązujące w MPŚ. - Koordynator Polityki - imiennie wyznaczona osoba sprawująca nadzór nad realizacją Standardów.
- Pracownik - osoba zatrudniona w MPŚ na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia, umowy o dzieło, stażysta, praktykant, wolontariusz lub inna osoba, która z racji pełnionej funkcji lub zadań ma kontakt z dziećmi.
- Rodzic - osoba uprawniona do reprezentacji dziecka na podstawie przepisów ogólnych, w szczególności jego przedstawiciel ustawowy oraz osoba uprawniona do reprezentacji dziecka na podstawie przepisów szczególnych lub orzeczenia sądu, w tym rodzic zastępczy.
- Klient MPŚ - każda osoba korzystająca z usług świadczonych przez MPŚ w ramach działalności rejestrowej, w szczególności dzieci i ich rodzice/opiekunowie, profesjonaliści pracujący z dziećmi, uczestnicy imprez grupowych organizowanych przez MPŚ. Klientem jest zarówno dorosły, jak i dziecko.
- Kontakt bezpośredni z dzieckiem - działania prowadzone w ramach działalności MPŚ kierowane bezpośrednio do dziecka. Kontaktem bezpośrednim są pomoc bezpośrednia dziecku, edukacja, zabawa z dzieckiem.
- Osoba trzecia - osoba nie będącą pracownikiem MPŚ ani rodzicem dziecka.
- Krzywdzenie - każde zamierzone lub niezamierzone działanie albo zaniechanie ze strony opiekuna dziecka, pracownika lub osoby trzeciej, które ujemnie wpływa na rozwój fizyczny lub psychiczny dziecka.
- Zaniedbanie - wszelkie formy krzywdzenia dziecka, które nie wypełniają znamion przestępstwa.
- Zespół Interwencyjny - zespół powoływany przez Koordynatora Polityki w celu rozpatrzenia skomplikowanego przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka, w skład którego wchodzi Dyrektor MPŚ oraz inne osoby zaproszone do udziału w pracach Zespołu przez Koordynatora.
- Zgoda rodzica - pisemne oświadczenie woli złożone przynajmniej przez jednego z rodziców dziecka korzystającego z pełni władzy rodzicielskiej (w przypadku braku porozumienia między rodzicami należy ich poinformować o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd).
Rozdział II
Cel
§2
- Standardy określają ramowe zasady i wytyczne, które mają na celu:
- uwrażliwienie wszystkich pracowników MPŚ na wagę podejmowania działań zmierzających do ochrony dzieci przed krzywdzeniem;
- wskazanie zakresów odpowiedzialności poszczególnych osób za bezpieczeństwo dzieci znajdujących się pod opieką MPŚ;
- podejmowanie adekwatnej interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dzieci i/lub bezpośredniego zagrożenia ich zdrowia i życia;
- Znajomość i praktyczne stosowanie Standardów jest moralnym i zawodowym obowiązkiem wszystkich pracowników MPŚ.
Rozdział III
Zasady postępowania z dzieckiem
§3
- Obowiązkiem wszystkich pracowników jest dbanie o bezpieczeństwo dziecka w trakcie pobytu w MPŚ. Pracownicy są obowiązani traktować każde dziecko równo bez względu na płeć, orientację seksualną, niepełnosprawność, status społeczny, światopogląd.
- Niedopuszczalne są następujące zachowania pracowników MPŚ wobec dzieci:
- wszelkie zachowania, które zawstydzają, upokarzają, poniżają dzieci, lub mają znamiona innych form przemocy psychicznej, fizycznej lub wykorzystywania seksualnego;
- niestosowny kontakt fizyczny z dzieckiem, naruszający godność dziecka;
- dopuszczalny kontakt fizyczny powinien być w naturalny sposób związany z zabawą, pomocą dziecku w czynnościach higienicznych, koniecznością zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, potrzebą uspokojenia dziecka;
- podawanie dziecku alkoholu, leków, wszelkich środków psychoaktywnych;
- akceptowanie bądź uczestniczenie w nielegalnych czynnościach, w które angażowane jest dziecko;
- nawiązywanie relacji o charakterze seksualnym z dziećmi;
- zachowywanie się w sposób seksualnie prowokacyjny;
- utrzymywanie kontaktów prywatnych z dzieckiem, poza czasem pracy i świadczonym zakresem pomocy;
- towarzyszenie dziecku w podróży pod nieobecność opiekuna dziecka;
- Wszelkie podejrzenia dotyczące nieodpowiednich zachowań pracowników w MPŚ wobec dzieci są bezzwłocznie wyjaśniane.
Rozdział IV
Zasady udzielania pomocy
§4
- MPŚ świadczy pomoc, która ma formę bezpośredniej pomocy indywidualnej i grupowej (m.in. konsultacje, warsztaty). Pracownicy MPŚ udzielają pomocy dzieciom i ich rodzinom w ramach działań MPŚ, pomoc jest nieodpłatna .
- Pracownicy MPŚ wyjaśniają dzieciom, co się będzie działo podczas ich wizyt. W trakcie kontaktu z dziećmi, pracownicy zwracają się do dzieci z szacunkiem, używają prostego języka, dostosowanego do możliwości dziecka.
- MPŚ realizuje działania profilaktyczne, które mają formę bezpośrednich oddziaływań grupowych.
- Ponadto, wszyscy pracownicy MPŚ:
- równo traktują wszystkie dzieci bez względu na ich pochodzenie, wygląd, przekonania;
- odnoszą się z szacunkiem do ewentualnej inności dziecka, jego innych przekonań, innych doświadczeń, innej perspektywy wynikającej z bycia dzieckiem;
- wysłuchują dziecka z uwagą i traktują jego wypowiedzi i przedstawioną wersję zdarzeń z należytą powagą; okazują zrozumienie dla trudności i problemów dziecka;
- używają języka pozbawionego ocen, etykiet, dostosowanego do poziomu rozwoju dziecka;
- tworzą w MPŚ kulturę otwartości i wzajemnej odpowiedzialności sprzyjającej zgłaszaniu i omawianiu wszelkich zagadnień i problemów dotyczących ochrony dzieci.
§5
- Pracownik może odmówić udzielenia pomocy w następujących przypadkach:
- gdy udzielenie pomocy klientowi byłoby sprzeczne z dobrem dziecka;
- gdy klient w sposób rażący lekceważy lub narusza porządek lub zasady obowiązujące w MPŚ;
- gdy udzielenie pomocy zagraża dobru pracownika i personelu;
- gdy może zachodzić obawa konfliktu interesów wynikających z bliskich relacji, pokrewieństwa itp.;
- gdy priorytetowe jest udzielanie pomocy w innej formie, niż dostępna w MPŚ, np. związana z ochroną życia, zdrowia.
§6
- Rodzice dziecka mają prawo do informacji o zakresie udzielanej dziecku pomocy, o ile nie zagraża to dobru dziecka.
- Pracownicy MPŚ świadczący pomoc bezpośrednią mają obowiązek zachowania w tajemnicy informacji związanych z klientem, uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu.
Rozdział V
Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka
§7
Wszyscy pracownicy MPŚ działają na rzecz ochrony dzieci przed krzywdzeniem. W swojej pracy kierują się przepisami prawa. Każda informacja dotycząca podejrzenia krzywdzenia dziecka traktowana jest poważnie i wyjaśniana, bez względu na to od kogo pochodzi oraz czy dotyczy podejrzenia krzywdzenia ze strony innego dziecka, rodzica, profesjonalisty czy też pracownika. Pracownik jest obowiązany pozostawać w gotowości do wyjaśnienia wszystkich sytuacji, w których uczestniczył z dzieckiem .
§8
- Postępowania, o których mowa w niniejszym rozdziale toczą się z zachowaniem zasady poufności.
- Pracownicy, którzy w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych uzyskali dostęp do informacji o krzywdzeniu dziecka lub do informacji z tym związanych, są zobowiązani do zachowania ich w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
§9
- Dyrektor MPŚ wyznacza w formie zarządzenia Koordynatora ds. Standardów Ochrony Małoletnich odpowiedzialnego za: monitorowanie realizacji i przestrzeganie Standardów, reagowanie na sygnały naruszeń, prowadzenie rejestru zgłoszeń, dokonywanie aktualizacji zapisów Standardów.
- Koordynator przeprowadza wśród pracowników minimum raz na 24 miesiące ankietę monitorującą poziom realizacji standardów.
- W przypadku zaobserwowania u pracownika lub personelu zachowania, które ma znamiona zaniedbania dziecka, osoba będąca świadkiem takiego zachowania jest zobowiązana niezwłocznie zareagować na sytuację oraz przekazać informację o tym Koordynatorowi Standardów. Koordynator sporządza notatkę służbową zawierającą dokładny opis zaistniałej sytuacji w oparciu o informacje uzyskane od bezpośredniego świadka, o ile nie otrzymał informacji o zdarzeniu na piśmie.
- Koordynator niezwłocznie przeprowadza rozmowę wyjaśniającą z pracownikiem w obecności osoby, która poinformowała o zaniedbaniu. Z rozmowy należy sporządzić notatkę służbową. Notatkę przekazuje się dyrektorowi MPŚ.
- Konsekwencją potwierdzenia przypadku zaniedbania dziecka może być przeniesienie pracownika na inne stanowisko pracy lub rozwiązanie umowy, na podstawie której pracownik świadczy pracę, bez wypowiedzenia ze skutkiem natychmiastowym i ewentualne poinformowanie o zdarzeniu organizacji związkowej zrzeszającej pracownika.
§10
- W przypadku zaobserwowania u dziecka symptomów wskazujących na zaniedbanie pracownik, zgłasza ten fakt Koordynatorowi Polityki. Zaobserwowane objawy należy szczegółowo opisać.
- Koordynator niezwłocznie umawia się z rodzicami dziecka na spotkanie, w którym oprócz rodziców i kierownika MPŚ uczestniczy opiekun posiadający wiedzę o dziecku, z zastrzeżeniem ust. 6.
- W przypadku odmowy udziału lub nieusprawiedliwionego niestawiennictwa na spotkaniu, Koordynator podejmuje jeszcze jedną próbę umówienia spotkania z rodzicami. Jeżeli nie dojdzie do spotkania w kolejnym terminie, zawiadamia pracownika socjalnego pomocy społecznej o zagrożeniu dobra dziecka.
- W trakcie spotkania rodzice są informowani o podejrzeniu zaniedbywania dziecka oraz o działaniach podjętych przez MPŚ w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, a także są zachęcani do podjęcia współpracy z psychologiem.
- Jeżeli rodzice nie chcą podjąć współpracy lub zaprzeczają ewidentnym objawom zaniedbania dziecka, Koordynator zawiadamia pracownika socjalnego pomocy społecznej o zagrożeniu dobra dziecka.
- W szczególnie skomplikowanych sytuacjach, Koordynator przekazuje prowadzenie sprawy Zespołowi Interwencyjnemu, który może podjąć współpracę z pracownikiem socjalnym pomocy społecznej lub z innymi instytucjami oferującymi specjalistyczną pomoc.
§11
- W przypadku zaobserwowania u dziecka symptomów wskazujących na możliwość krzywdzenia dziecka, pracownik zgłasza ten fakt Koordynatorowi Standardów. Zaobserwowane objawy należy szczegółowo opisać w notatce służbowej.
- Koordynator Standardów niezwłocznie umawia się z rodzicami dziecka na spotkanie, w którym oprócz rodziców i Koordynatora uczestniczy opiekun posiadający wiedzę o dziecku, z zastrzeżeniem ust. 7.
- W przypadku odmowy udziału lub nieusprawiedliwionego niestawiennictwa na spotkaniu rodziców, Koordynator zawiadamia pracownika socjalnego pomocy społecznej o zagrożeniu dobra dziecka w celu uruchomienia procedury Niebieskiej Karty.
- W trakcie spotkania rodzice są informowani o podejrzeniu krzywdzenia dziecka oraz o działaniach podjętych przez MPŚ dla zapewnienia dziecku bezpieczeństwa. Celem rozmowy jest zdiagnozowanie sytuacji rodziny, w szczególności dziecka, oraz zebranie wszystkich informacji o ewentualnych zagrożeniach dobra dziecka.
- Na podstawie zebranego materiału, Koordynator Standardów ocenia, czy zagrożone jest dobro dziecka i w zależności od oceny zamyka sprawę lub zawiadamia pracownika socjalnego pomocy społecznej o zagrożeniu dobra dziecka w celu uruchomienia procedury Niebieskiej Karty.
- Samopoczucie i stan dziecka są cały czas monitorowane przez pracownika.
- W szczególnie skomplikowanych sytuacjach, Koordynator Standardów przekazuje prowadzenie sprawy Zespołowi Interwencyjnemu, który może podjąć współpracę z pracownikiem socjalnym pomocy społecznej lub z innymi instytucjami oferującymi specjalistyczną pomoc.
§ 12
W przypadku, gdy zachowanie pracownika, rodzica lub osoby trzeciej zagraża zdrowiu lub życiu dziecka, Koordynator Standardów lub pracownik niezwłocznie wzywa pogotowie ratunkowe i zawiadamia Policję o popełnieniu przestępstwa.
Rozdział VI
Zasady ochrony danych osobowych dziecka
§13
- Pomoc udzielana dziecku i jego rodzinie jest dokumentowana. MPŚ przestrzega przepisów dotyczących ochrony danych osobowych, w tym danych wrażliwych, m.in. poprzez:
- odbieranie pisemnej zgody klienta na przetwarzanie danych osobowych;
- wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za bezpieczeństwo danych;
- szkolenia pracowników;
- zabezpieczenie dokumentacji zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej;
- określenie jasnych zasad ujawniania zawartych w dokumentacji informacji instytucjom trzecim (sądom, prokuraturze, zespołom interdyscyplinarnym).
§14
- Pracownicy MPŚ :
- nie udostępniają przedstawicielom mediów informacji o dziecku ani o jego rodzicach;
- nie kontaktują przedstawicieli mediów z dzieckiem ani z jego rodzicami;
- nie wypowiadają się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawach dotyczących dziecka lub jego rodziców (dotyczy także wypowiedzi, które nie są w żaden sposób utrwalane).
Rozdział VII
Zasady ochrony wizerunku dziecka
§15
- Uznając prawo dziecka do poszanowania jego dóbr osobistych, MPŚ zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
- Wizerunek dziecka nie może być użyty w formie lub publikacji obraźliwej dla dziecka lub naruszać w inny sposób dóbr osobistych dziecka.
- Pracownikowi nie wolno umożliwiać osobom trzecim utrwalania wizerunku dziecka, w szczególności jego fotografowania lub filmowania, nagrywanie głosu bez pisemnej zgody rodzica dziecka.
Rozdział VIII
Rekrutacja i wdrożenie nowych pracowników
§16
- MPŚ dokłada wszelkich starań, by zatrudniać pracowników posiadających odpowiednie kwalifikacje i kompetencje, którzy podzielają wartości wynikające z Konwencji o Prawach Dziecka, w szczególności prawo dziecka do ochrony przed krzywdzeniem.
- Każdy kandydat na nowego pracownika przesyła CV oraz w miarę możliwości referencje. Rozmowa kwalifikacyjna prowadzona jest przez dwóch pracowników. Przedmiotem rozmowy, oprócz sprawdzenia kompetencji i wiedzy kandydata, są również wszelkie ewentualne przerwy w zatrudnieniu/edukacji.
- Podczas rozmowy kwalifikacyjnej pracownicy informują kandydata o obowiązujących w MPŚ Standardach. Przed przystąpieniem do pracy wybrany kandydat, oprócz innych wymaganych przepisami prawa dokumentów, składa oświadczenie, że jego dane nie są zamieszczone w Rejestrze osób w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej 15 roku życia wydała postanowienie o wpisie w Rejestr oraz zaświadczenie o toczących się względem niego postępowaniach karnych. ( zał. nr 4 - Oświadczenie).
- MPŚ uzyskuje informacje, czy dane kandydata na pracownika są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze.
- Każdy nowo przyjęty pracownik/personel MPŚ zapoznaje się z zapisami Standardów.
Każdy nowo przyjęty pracownik / personel MPŚ przedkłada pracodawcy zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 1939), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
Rozdział IX
Monitoring stosowania Polityki
§17
- Głównym Koordynatorem Standardów jest Iwona Kwiatkowska.
- Do zadań Koordynatora Standardów należy:
a) reagowanie na sygnały naruszenia Standardów,
b) przewodniczenie Zespołowi Interwencyjnemu,
c) monitorowanie realizacji Standardów,
d) proponowanie zmian w Standardach.
Koordynator przeprowadza wśród pracowników MPŚ ankietę monitorującą poziom realizacji polityki do 31 marca każdego roku. (zał.nr 3 – Ankieta dla pracowników).
Koordynator opracowuje wyniki ankiet i sporządza na ich podstawie raport z monitoringu wraz z wnioskami w zakresie ewentualnych zmian Standardów, który przekazuje kierownikowi MPŚ w terminie do 30 kwietnia każdego roku.
- Koordynator wprowadza do Standardów zmiany w trybie przewidzianym dla wprowadzenia Standardów.
- Koordynator prowadzi rejestr interwencji (zał. nr 2 - Rejestr interwencji).
Rozdział X
Przepisy końcowe
§18
Pracownicy mają obowiązek zapoznania się z treścią Standardów i potwierdzenia tego faktu podpisem na liście prowadzonej przez Koordynatora.
(zał. nr 1 – oświadczenie o zobowiązaniu się do przestrzegania podstawowych zasad ochrony małoletnich)
§19
- Standardy wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
- Standardy podlegają ogłoszeniu poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń MPŚ oraz zamieszczenie na stronie internetowej MPŚ.
- Szczegóły
- Udostępniony przez: Mariola Miklaszewska
- Za treść odpowiada: Redaktor BIP (Redaktor BIP)
- Odsłony: 290
Godziny otwarcia
- Szczegóły
- Udostępniony przez: Mariola Miklaszewska
- Za treść odpowiada: Mariola Miklaszewska (Redaktor )
- Odsłony: 2324
Cennik Muzeum
Muzeum oferuje zwiedzanie ekspozycji, lekcje muzealne, urodziny w Muzeum. Zapraszamy do zapoznania się z cennikiem Muzeum.
- Szczegóły
- Udostępniony przez: Mariola Miklaszewska
- Za treść odpowiada: Dyrektor Muzeum (Dyrektor Muzeum)
- Odsłony: 2586
Zakres działania Muzeum
Do zakresu działania Muzeum należy trwała ochrona dóbr dziedzictwa materialnego i niematerialnego, szczególnie dotyczących dziejów Powstań Śląskich w latach 1919-1921 oraz dziejów miasta Świętochłowice.
- Szczegóły
- Udostępniony przez: Mariola Miklaszewska
- Za treść odpowiada: Halina Bieda (Dyrektor Muzeum)
- Odsłony: 1614
Podstawowe dane
Muzeum Powstań Śląskich w Świętochłowicach jest samorządową instytucją kultury Gminy Świętochłowice i Województwa Śląskiego. Muzeum zostało powołane w 2012 roku uchwałą Rady Miejskiej w Świętochłowicach nr XXI/257/12 z 18 lipca 2012 r., zaś Uchwałą Zarządu Województwa Śląskiego nr 1359/138/VI/2020 z 18 czerwca 2020 r. jest prowadzone jako wspólna instytucja kultury.
- Szczegóły
- Udostępniony przez: Mariola Miklaszewska
- Za treść odpowiada: Halina Bieda (Dyrektor Muzeum)
- Odsłony: 49092